עמותה היא תאגיד משפטי, אשר מורכב לפחות מ- 2 בני אדם בגירים (לא יכולות להיות חברות/תאגידים אחרים)  והוקמה למטרה חוקית שאינה מכוונת לחלוקת רווחים בין חבריו ושמטרתו העיקרית אינה עשיית רווחים. לצורך הקמת עמותה נדרשים למלא מסמכים שונים של רשם העמותות, לרבות תצהירים, תקנון, לשלם אגרה וכו'.

העמותה חייבת לפעול בהתאם למצוין בתקנון ולשם כך יש להקפיד על מילוי נאות של הטפסים בכדי להימנע מטעויות שיכולות להיווצר בעתיד בעת ביקורת ו/או קבלת תמיכות.

בהתאם לסעיף 19 לחוק העמותות, ישנן 3 (לפחות) מוסדות שחייבים להתקיים בעת הקמת עמותה כגון:

  1. אסיפה כללית– היא גוף הכולל את כל חברי העמותה.
  2. ועד מנהל
  3. ועדת ביקורת או גוף מבקר– שיכול להיות רואה חשבון או גוף אחר שאושר על ידי רשם העמותות.

יצוין כי ישנה סמכות לעמותה למסד עוד מוסדות. בנוסף לאמור לעיל, במחזור של כ- 1 מליון ש"ח ישנה חובת מינוי רואה חשבון מבקר לעמותה ובמחזור של 10 מליון ש"ח יש חובה למנות גם מבקר פנים לעמותה.

 

הקמת עמותה- מצריך ידע מקדים?

הקמת עמותה צריכה להיערך באופן מאוד מדוקדק תוך שימת לב על כל הפרטים קטנים כגדולים וזאת מאחר ולאחר מכן יתכן ויהיו בעיות בעת בקשה לקבלת תמיכות ממוסדות ממשלתיים, בעת ביקורת וכו'. לדוגמה: בהתאם לסעיף 8 א לחוק העמותות, העמותה מחויבת להשתמש בשמה המדויק ובתוספת ע"ר (עמותה רשומה) וזאת על כל שילוט, מסמך, פרסום וכו'. דוגמה נוספת: העמותה חייבת לפעול בהתאם למטרות המצוית בתקנון כפי שנרשם בעת הקמת עמותה ואף לא בפעולות אחרות (גם אם הם מסייעות לציבור/לנזקקים)

 

הקמת עמותה- ניתן להכניס פעילות עסקית לעמותה?

לעיתים עמותות רוצות לקבל אפיק חדש/נוסף של תזרים מזומנים ולא להסתמך רק על תורמים וזאת לשם יציבות כלכלית. פעילות עסקית יכולה להתבצע בעמותה אך לאחר עמידה במספר קריטריונים חשובים. כמו כן, יש לשים לב בבחינת עמידה בתשלומים לרשויות המס (מס הכנסה ומע"מ).

 

הקמת עמותה- ניהול תקין מה זה?

בתאריך 15.10.98 החליטה הממשלה על כך שגופים הפונים בבקשה לתמיכה ממשרד ממשלתי עליהם להציג אישור ניהול תקין של רשם העמותות. ברבות השנים, גופים נוספים החלו לדרוש עמידה של העמותה באישור ניהול תקין. לצורך קבלת אישור ניהול תקין על העמותה להוכיח לרשם העמותות עמידה בהוראות חוק בסיסיות כגון: מינוי חברי ועד כנדרש, מינוי ועדת ביקורת, מינוי מורשה חתימה, קיום המלצת ועדת ביקורת לדוחות הכספיים ועוד.

 

הקמת עמותה- רואה חשבון מומלץ?

לשם בחירת רואה חשבון שילווה אתכם כבר מעת הקמת עמותה, חשוב לבחון את רמת הבקיאות שלו בנושא עמותות. נושא העמותות משנה לשנה מקבל תאוצה וזאת לאור שינויי חקיקיה, פסקי דין, הנחיות של רשם העמותות, הנחיות של החשב הכללי ועוד. ישנה חשיבות גבוה שמעבר לנושא עריכת דוחות כספיים (אשר אף הוא מצריך ידע רב בנושא) יהיה הידע השוטף בנושאים חשובים לעמותה. מומלץ לקבל המלצות מלקוחות על רואה החשבון לעמותה. הקמת עמותה הינה הליך ביורוקרטי לא פשוט, אשר מצריך בחינה ומחשבה בכל שלב ושלב בתהליך.

 

הקמת עמותה- תכנה לניהול עמותה?

בשוק ישנן הרבה תכנות אשר יכולות לסייע לכם לנהל עמותה לרבות חברים בעמותה, פעילויות, גיוס תרומות וכו'. חשוב לשים לב שבמידה והתכנה מפיקה קבלות, יש לוודא כי היא אושרה ע"י רשות המיסים בישראל.

 

הקמת עמותה- קבלת סעיף 46?

קבלת סעיף 46 הינו תהליך אף יותר מורכב מקבלת אישור ניהול תקין ומצריך וותק מינימלי של שנתיים (לאחרונה פורסם כי יתאפשר להתחיל את התהליך עוד בטרם סיום השנתיים) ועמידה במספר קריטריונים. עזרה וסיוע ע"י גורם מקצועי בתחום הינו חשוב מאוד ואף כמעט הכרחי וזאת מאחר ויתכן ותעשו טעויות בדרך שיעלו לכם הרבה זמן להסביר את עצמכם לאחר מכן ולתקן את הטעויות.

להקמת עמותה וניהול שוטף לעמותות התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.