יתרת חובה לבעל מניות

החל משנת 2017 החליטה רשות המיסים לשים קץ לנושא יתרת חובה של בעלי מניות, על ידי כך שהוסיפה לפקודת מס הכנסה סעיף חדש מספר 3 (ט1) שאומר שבעל מניות שהינו חייב לחברה מעל ל- 100,000 ש"ח (כמובן שישנם עוד התניות והסברים למי חל בדיוק ולשם כך יש לבדוק זאת באופן פרטני עם המשרד) חייב להכריז דיבידנד או לבצע משכורת.

ניקח צעד אחורה- למה בכלל בעל מניות מגיע ליתרת חובה?

יתרת חובה משמעותה שבעל המניות חייב כסף לחברה. מצב כזה יכול להיות במקרים שלהלן:

  1. הועברו כספים לחשבונו מעל הנטו במשכורת שלו– מצב כזה הוא נהפך לחייב כספים לחברה מאחר וקיבל יותר מאשר "נתן".
  2. ביצוע תשלומים פרטיים– לא פעם חושבים בעלי מניות שאם ישתמשו עם כרטיס האשראי העסקי לטובת הוצאות פרטיות אז הם "עקצו" את החברה.
  3. הנהלת חשבונות ירודה– לא פעם נמשכים כספים (בין אם דרך הבנק ובין אם בכרטיס האשראי) והנהלת החשבונות לא יודעת לאן הלך הכסף, לעיתים מנסה לברר עם בעל המניות ולעיתים לא, הנחת העבודה של הנהלת החשבונות שבעל המניות לקח את הכסף לכיסו הפרטי (בין אם זה רכישת מוצר/שרות פרטי ובין אם זה העברה לחשבון בפרטי) ולכן הכספים הללו מכניסים את בעל המניות ליתרת חובה! לדעתנו, יש לנקוט משנה זהירות במקרים הללו!

המקרה המתואר בסעיף 3 לעיל הוא הגרוע מכל! בכל חברה! וצריך לשים לב ולבדוק אותו. ההשלכות של חיוב בעלים לבין רישום הוצאה היא:

  1. הפסד 17% מע"מ
  2. הפסד הכרה בהוצאה – בהתאם לשיעור מס חברות (כ-23%).
  3. מס על חיוב הבעלים של 30% דיבידנד או משכורת (ככל הנראה לא פוחת מ-30%).

בעל מניות ביתרת חובה

לסיכום, העצות שלנו הינם:

  1. ביצוע הפרדה מוחלטת של כל ההוצאות הפרטיות והעסקיות. אין לבצע חיוב עסקי בפרטי ולהפך.
  2. משיכת משכורת בדיוק לפי הסכום הנטו שיצא בתלוש (לא יותר), בנסיבות מסוימות אפשר פחות – מצריך בחינה וייעוץ מקצועי הן של תזרים המזומנים והן של רמת הרווחיות של החברה.
  3. משיכת כספים חייבת להיות בתיאום עם הנהלת החשבונות.
  4. במידה ומדובר בעסק קטן- ניתן להדפיס אחת לחודש את כל דפי הבנק וכרטיסי האשראי ולבדוק שאכן קיימות כל החשבוניות של ההוצאות (אפילו להצליב בינהם) ולציין בכתב יד את מהות ההוצאה ליד המשיכה כך שהנהלת החשבונות תדע לאן לשייך את התשלום ושלא בטעות זה יחויב בעל המניות.

אין מהאמור לעיל מהווה ייעוץ מקצועי ו/או חוות דעת. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. לצורך עשיית שימוש במידע באתר, יש לצור קשר לפגישת ייעוץ מקצועית ומקיפה.

אנחנו רואים אותך! לא רק את המספרים שלך…

יש לך רק שאלה?
נשמח לעמוד לרשותך!

מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו בפייסבוק