עוסק מורשה או עוסק פטור?

עוסק מורשה או עוסק פטור?

כחלק מהכנות של הקמת עסק ובניית תכנית עסקית חשוב מאוד לתכנן את אופן ההתאגדות שלו. האם להיות עוסק מורשה או עוסק פטור? האם להיות עוסק מורשה או חברה פרטית/בע"מ? במאמר שלהלן, נפרט מספר שיקולים (אשר אינן מקיפים את כל השיקולים אך מהווים חלק ניכר).
יצוין כי רישום כעוסק מורשה או עוסק פטור ("עוסק זעיר") הינו רק במע"מ (מס ערך מוסף). לעניין מס הכנסה, פותחים תיק כעצמאי רגיל, מדווחים דוח שנתי מידי שנה (הן כעוסק מורשה והן כעוסק פטור). כך גם בביטוח לאומי, אין הבדל בין רישום כעוסק מורשה לפטור.
להלן נמנה מספר שיקולים שיש לקחת בחשבון בעת פתיחת תיק ורישום במע"מ כעוסק מורשה או עוסק פטור?:

 מהו היקף המכירות הצפוי?

במרבית המקרים אין אנו יודעים להעריך את היקף המחזור/המכירות הצפוי אך צריך להיות ערים לעובדה כי לא ניתן למכור מעל ל- 120,000 ש"ח (נכון לשנת 2024) בשנת קלנדרית/מס אחת. לכן בשיקול הדעת בין עוסק מורשה או עוסק פטור יש לקחת זאת בחשבון.

מיהו קהל היעד?

במידה וקהל היעד שלכם הינם עסקים בלבד, הרי שלפתוח עוסק פטור אינה החלטה חכמה במיוחד. מאחר וכאשר אנו מפיקים חשבונית ללקוח אשר הוא עסק (עוסק מורשה או שותפות או חברה פרטית- שכולם אגב מוגדרים כעוסק מורשה במע"מ) אזי הוא מזדכה על המע"מ ובעצם כך המע"מ בינינו "שקוף". להלן דוגמה לשם המחשת ההסבר:
אם ברצוננו למכור מוצר/שרות ב 1,000 ₪ אז נציע אותו ב 1,000 + מע"מ, סה"כ 1,170 ₪. העסק שקנה את המוצר/שרות ישלם עליו 1,170 ₪ וב 15 לחודש (מועד הדיווח למע"מ) הוא יקבל את ה- 170 ₪ הנוספים חזרה (יזדכה עליהם) ובכך הוא רואה כהוצאה 1,000 ₪ בלבד. כנ"ל גם אנחנו (המוכר), מכרנו ב 1,170 ₪ וב 15 לחודש של מועד הדיווח נשלם למע"מ את ה 170 ₪ שקיבלנו. כך שניינו רואים 1,000 ₪. מאידך, הוצאות שלנו עם מע"מ אשר עליו ניתן להזדכות כעוסק מורשה ואילו כעוסק פטור לא ניתן. בהמשך לדוגמה הנ"ל, אם עבור ביצוע השרות צרכתי הוצאה בסך 500 ₪ + מעמ אני אשלם למע"מ רק את ההפרש של 170 ל 90 ₪ (500*17%שיעור המע"מ).
מסקנה: אם מוכרים לעסקים בלבד, כמעט תמיד יהיה כדאי לפתוח עוסק מורשה.

תדמית עסקית

כאשר אנו פונים ללקוחותינו ומציעים את עצמנו, התדמית העסקית לא פעם משחקת משחק חשוב, כאשר אדם פונה ללקוח ומגיש לו הצעת מחיר ללא מע"מ ו/או מצוין כי הוא עוסק פטור אזי הלקוח מבין שאת/ה דל בניסיון מאחר ואת/ה אינך יכול למכור יותר מ 99,006 ש"ח (נכון לשנת 2016) בשנה, שזה סכום נמוך למדי בפרט לאחר שמפחיתים את כל ההוצאות העסקיות. להבדיל זאת כאשר פונים כעוסק מורשה הדבר עושה רושם רב יותר, יתרה מזאת, כאשר פונים כחברה פרטית אז זה עוד יותר עושה רושם אבל זה כבר דיון אחר. (להתחלה, לרוב לא מומלץ על חברה פרטית- צריך להתייעץ על זה בפגישה מקיפה וכעת היא ללא עלות- השאר פרטים ונחזור אליך בנידון)

מהו מתן השרות ואיפה הוא מתבצע?

לא כל המכירות שאנחנו מבצעים חייבות במע"מ בשיעור מלא, ישנן פעולות אשר לא חייבות במע"מ או חייבות בשיעור אפס.

אז…. עוסק מורשה או עוסק פטור?

אנו ממליצים לא לקבל החלטה של הקמת עוסק מורשה או עוסק פטור על בסיס קריאה באינטרנט, מדובר בהחלטה שחשובה שיכולה לחסוך אלפי ואף עשרות אלפי שקלים! בימים אלו ישנה אפשרות לקבל פגישה ראשונה חינם להתייעצות בנידון. השאר/י פרטים ונצור עימך קשר בהקדם.
אין מהאמור לעיל מהווה ייעוץ מקצועי ו/או חוות דעת. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. לצורך עשיית שימוש במידע באתר, יש לצור קשר לפגישת ייעוץ מקצועית ומקיפה.

יש לך רק שאלה?
נשמח לעמוד לרשותך!

[contact-form-7 id="452" title="עמוד צור קשר"]

מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו בפייסבוק