תשלומי ביטוח לאומי לעצמאיים

אדם שרוצה להיות עצמאי עליו לגשת למע"מ ומס הכנסה ל"פתוח תיק" אצלם.
בביטוח לאומי זה עובד אחרת. ביטוח לאומי מסווג כל אדם לפי הקטגוריה שלו כגון: לא שכיר (לא עובד), שכיר, פנסיונר, בעל הכנסה שאינה מעבודה, סטודנט, תלמיד ישיבה, ועוד. (לרשימה המלאה לחץ כאן)
למעשה נדרש ממי שפתח עסק עצמאי (הן עוסק פטור והן עוסק מורשה) לסווג את עצמו בביטוח לאומי כעצמאי או כעצמאי שאינו עונה להגדרה.

סיווג עצמאי בביטוח לאומי

עצמאי ייחשב בביטוח לאומי כ"עצמאי"  במידה ויעמוד על אחד מהתנאים האלה:

  1. עובד לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.
  2. ההכנסה החודשית הממוצעת היא לפחות %50 מהשכר הממוצע.
  3. עובד לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו החודשית היא לפחות %15 מהשכר הממוצע.

עצמאי אינו בהכרח חייב לשלם לביטוח לאומי על הכנסותיו כעצמאי. במידה והעצמאי אינו עונה לכל שלושת התנאים באמורים לעיל וכי הינו שכיר במקביל (משלם לביטוח לאומי במסגרת היותו שכיר) הוא אינו חייב לשלם על הכנסותיו כעצמאי.  יש לדווח לביטוח לאומי על היותך "עצמאי שאינו עונה להגדרה".
יצוין כי ביטוח לאומי הינו ביטוח ולכן אם אינך משלם/ת ביטוח עבור ההכנסות שלך כעצמאי אזי אינך מבוטח כ"עצמאי" ולכן אינך זכאי לאובדן כושר עבודה, מילואים, קצבאות שונות, דמי לידה ועוד בגין הכנסותיך כעצמאי בלבד.
יתרה מזאת, גם אם הינך משלמ/ת ביטוח לאומי לפי הכנסה מסוימת וקרתה תאונת עבודה, אז תקבל/י את פיצוי/גמלה לפי המקדמות ששילמת בפועל ולא לפי הכנסותיך (גמלה חוסמת). ה"התחשבנות" הסופית מבוצעת לאחר הגשת דוח שנתי אשר יוצאת שומת מס הכנסה ולאחר מכן שומת ביטוח לאומי לאותה שנה. במסגרת השומה בודקים כמה שולם במקדמות החודשיות וכמה צריך לשלם בהתאם לרווח שהוגש בדוח השנתי, את ההפרש נדרשים לשלם או לקבל בהתאם לעניין.

מסקנה

במידה והחלטתם לשלם מקדמות לביטוח לאומי עבור הכנסותיך כעצמאי/ת, כדאי לשלם יותר מהצפי וזאת מאחר וגם ככה את ההפרש תקבלו חזרה לאחר הגשת דוח שנתי למס הכנסה.
הטופס שאיתו מסדירים את כל נושא המעמד בביטוח לאומי לרבות גובה ההכנסות הצפויות נקרא "טופס רב שנתי". לחץ כאן לקבלת הטופס.

אופן התשלום לביטוח לאומי

ניתן לשלם את הביטוח הלאומי באפשרויות שלהלן:

  1. בדואר- באמצעות פנקס המקדמות שמקבלים בדואר.
  2. באינטרנט- באמצעות כרטיס אשראי.
  3. בהוראת קבע בבנק או בכרטיס אשראי.

משרדנו מאחל לכם המון הצלחה בעסק!  אנו מאמינים שכל אדם טוב במה שהוא עושה ולכן מומלץ מאוד להתייעץ איתנו. עוד יצוין כי השרות שלנו יחסוך לכם עשרות שעות של קריאה ולמידת הנושא באינטרנט וכן יחסוך בתשלומי המיסים שלכם באופן מוכח!

יש לך רק שאלה?

נשמח לעמוד לרשותך!

מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו בפייסבוק